Devils tower

11 september 2018 - Spearfish, South Dakota, Verenigde Staten

Zo, vandaag alleen naar Devils Tower. Deze monoliet is bekend van de film Close Encounters of the third kind.

Even wat boodschapjes doen en als er gezegd wordt dat alles groter is in Amerika dan klopt dit wel. We zien dat de groenten en fruit aardig uit de kluiten gegroeid zijn 😉

Onderweg stoppen we in het stadje Hulett, zus had gezegd dat we daar doorheen moesten omdat het erg leuk is. Het heeft wel 350 inwoners en we drinken een bakkie. De winkeltjes zijn allemaal gesloten dus we zijn er zo doorheen maar we hebben wel leuke foto’s kunnen maken.

Devils Tower:

Deze monoliet is miljoenen jaren geleden gevormd onder de grond, hete magma werd naar boven gestuwd maar de monoliet bleef ondergronds. In de loop van de miljoenen jaren is de grond ge-erodeerd door rivieren, wind enz. totdat hij te zien was zoals nu.

De indianen hebben er een ander verhaal/legende over:

Er waren 2 indianen kinderen die er samen op uit waren. Ineens was er een grote beer die de kinderen wilden opeten. De kinderen riepen naar hun goden voor hulp en die kwam er. De goden stuwden de grond op naar boven (de monoliet) zodat de kinderen veilig bovenop de berg waren. De berg was zo steil en hoog dat de beer er niet bij kon, zijn klauwen staan aan de zijkant van de berg alwaar hij iedere keer vanaf gleed. Eenmaal in veiligheid werden de kinderen opgepikt door 2 adelaars die hen veilig naar de grond brachten Zodat ze veilig terug konden keren naar hun stam.

In ieder geval, het is prachtig. Het is onze tweede keer dat we hier zijn, de eerste keer op doorreis dus hadden niet veel tijd. Zus en zwager adviseerden ons om er nu omheen te lopen en dat hebben we gedaan. Het was een tocht van 1,5 - 2 uur. Het was een gezellige tocht en veel mensen maken even een praatje met je. Af en toe even stoppen om te kijken wat de free climbers doen en hoe ver ze zijn.

Op de terugweg een stop om de prairiehondjes te fotograferen. Het blijft koddig om te zien.

We zijn redelijk vroeg thuis (15:30) en de mannen gaan tukken......wij gaan nog even shoppen want de Walmart is onze buurman hier. Ik kan nog 4 broeken scoren en 3 slaapshirts voor maar liefst 1 dollar per stuk 😂

Hapje eten, koffie drinken, koffer en rommeltjes opruimen, blog schrijven en we zijn klaar om morgen hier weer te vertrekken. We gaan naar Yellowstone park. Een reisdag morgen, we blijven daarna 2 dagen in Livingstone, the gateway to Yellowstone wordt het genoemd.

🌸

1. Linda:
    12 september 2018
    Leuk verhaal weer Deb en fijn dat jullie zo genieten 💋❤️😘
  2. Ria:
    12 september 2018
    Kijk, nu weten we hoe het echt is gegaan bij devil’s tower! Fantastisch dat die kinderen gered zijn door 2 adelaars, ik had het verhaal nog nooit gehoord.🤣
    Het ziet er allemaal super uit daar , ik geniet van het verhaal en de foto’s, iedere ochtend snel kijken of er weer iets is om te lezen, bedankt !
  3. Peter Eijgelaar:
    Hallo luitjes,
    We wisten wel dat jullie gingen maar niet precies wanneer.
    Ik dacht ik zal even kijken of er al een blog is, en ja hoor er is weer veel en vooral leuke dingen te zien.
    Nog veel plezier daar in de states en een goede reis terug zonder inburgerings problemen in nederland.
    Groetjes Peter en Resie.
  4. Daisy:
    12 september 2018
    Wat een magische plek Devils Tower en bedankt voor het stukje informatie mevrouw de reisleider
    Leuk dat jullie nu de tijd hebben om het goed te bezoeken
    Nog bedankt voor je filmpje haha

Nu mag de koffer weer ingepakt worden voor een nieuwe bestemming
    Veel plezier en een fijne reis naar Yellowstone
  5. Leny:
    12 september 2018
    Wat boffen jullie mooi weer endan ook nog prachtige plaatsen bezoeken 😘😘😘