Hoge bomen……

8 juni 2022 - Madera, California, Verenigde Staten

Wat een top dag!

Bijtijds weggereden bij hotel om naar Sequoia national park te gaan. Het is een flinke rit van meer dan 2 uur maar dit was prachtig. We reden tussen de walnotenbomen, amandelbomen, druiven en sinaasappels door. In 1 woord geweldig.

Afstanden zijn hier zeer moeilijk in te schatten  je rijdt in een dor landschap en in de verte zie je de bergen waar je heen moet. Achter die bergen in een vallei groeien de sequoia’s.  Ma dacht een kilometer of 25 als je er naar kijkt, in werkelijkheid waren de bergen 80 km weg.

Leuk om een weddenschap mee aan te gaan.

We gaan over van een dor landschap naar steeds meer bomen en wat meer groen gras  we bereiken het park. Eerst komen de iets kleinere sequoias in beeld en ma vind ze al groot. Dan komen de wat grotere en ze blijven groter worden. Hier krijgen wij geen genoeg van je voelt je zo nietig in gezelschap van deze giganten.

UitzichtUitzicht ma en debs

We kopen aan de park ingang een kaart waarmee we alle national parks kunnen bezoeken  dat hoeven we al niet meer af te tikken. Als je de kaart online koopt wordt het geld verdeelt onder alle parken, als je hem bij de gate koopt dan krijgt het park zelf het geld. Ik vind dit een mooi park dus we kopen hem hier. in al die jaren is de prijs niet omhoog gegaan en kost nog steeds maar 80 dollar. Als je 3 parken aandoet heb je de prijs er al uit. De ohhhhhhhs en de ahhhhhhhs waren niet van de lucht. Er is brand geweest in het park. Wat een verwoesting. Maar het gekke is dat Seqouia’s deze warmte nodig hebben om de zaden te laten vallen en weer te ontkiemen. Seqouia’s zijn trouwens heel goed bestand tegen brand en ondanks grote schade blijven ze vaak gewoon leven. Dat zie je dan weer op de foto’s terug als een zwarte opening waar je dus in kan gaan staan.

Ma seqouiaMa en peet sentinel boom

Boom knuffelen

Peter bij boom, die knuffelt niet

Het was druk in het park. We moeten bij de overflow parkeren wat een stevige loop betekend naar het visitor centrum. We nemen even de moeilijke weg wat een behoorlijk klim is maar we redden het. Op Oostenrijk standje. Het heeft als voordeel dat als je terug gaat naar de auto en dan via een soort trail loopt, je een prachtig uitzicht krijgt vanaf Beetle Rock. Yogi bear is actief dus op onze hoede lopen we terug. Als ik dan nog even begin te grommen naast ma begint ma terug te grommen. We beginnen weer zo te gieren dat yogi bear vanzelf niet dichterbij durft te komen als hij al plannen had.
Op de terugweg ga je dus weer vanuit de bergen naar het lager gelegen landschap. We hoeven bijna 35 km geen gas te geven. Laat maar zoeven naar beneden. What goes up, must come down. We zien een beginnende bosbrand op verschillende plekken, dat is waarschijnlijk aangestoken want er is geen onweer of bliksem. Helicopters al in de lucht om de boel te verkennen. Het zou kunnen dat de brandweer bezig is om preventief de ondergroei af te branden zodat vuur minder tot weinig kans krijgt. Dat zie je hier ook veel.

Ma beetle rockPeter beetle rock

Seqouia en Kings Canyon liggen tegen elkaar aan en worden als 1 beschouwd voor de ingangsprijs. Dit koste ons al een hele dag. We besluiten om Kings Canyon (ook sequoia's) overmorgen te gaan doen als we naar Bakersfield gaan.

We hebben weer een raadplaatje maar we hebben echt jullie hulp nodig:wwat is dit voor een bloemetje, waar komt hij voor? Het bloemetje is echt superklein maar super schattig. Velden vol staan hier.

Mooi roze bloemetjeRoze weide

Morgen gaan we naar Yosemite national park. Nu keek ik 2 dagen geleden voor het adres en evt. Waarschuwingen die actief zijn in het park. Blijkt dat er een reservering gemaakt moet worden vanwege wegwerkzaamheden in het park. Ze willen niet te veel auto’s in het park hebben dus tussen 6 am en 4 pm alleen met reservering om het aantal te drukken. De eerstvolgende reservering die ik kan maken ligt al 8 dagen vooruit. Dat gaat m dus niet worden. Als je dan verder leest staat er dat als je voor 6 uur ‘s morgens in het park binnenkomt dan mag je gewoon de hele dag blijven. Dus wat gaan wij doen???

Juist! We gaan om 4 uur opstaan en om 4:30 rijden. Het is een uur en 10 minuten hiervandaan dus vroeg op pad. Hebben we ook nog de meeste kans om beestjes te zien.

We laten ons niet kisten en gaan er voor want het is te mooi om te laten schieten.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ria:
    Prachtig!
  2. Tineke:
    8 juni 2022
    Weer een beetje wijzer geworden over de sequoia’s Dat wordt morgen vroeg opstaan om te gaan genieten van het volgende park Maar het is wel de moeite waard
    Slaap lekker 😴
  3. Henk en Corrie:
    8 juni 2022
    Prachtig en bijzonder de bloemetjes ( vergeet mij nietjes )
  4. Linda:
    8 juni 2022
    Prachtig en weer een mooi verhaal. Wat een heerlijke vakantie hebben jullie😘😘
  5. Marcel:
    8 juni 2022
    ........en weer een geweldig mooie dag. Afstanden zijn niet te vergelijken met die van ons. Het rare is dat je er ook aan went. Prachtig die bomen en het uitzicht. Veel lopen. Valt niet altijd mee met die warmte. Vroege vogels zien het meest. Veel plezier en we horen wel weer hoe het is verlopen. Groet Marcel.
  6. Peter:
    8 juni 2022
    Goedemorgen weer prachtige foto’s en een mooi verhaal. Even gegoogeld en gevonden. Thymus serpyllum oftewel Breckland tijm , dat is een wilde tijm soort. Veel plezier bij het volgende bezoek. groetjes Peter en Resie
  7. Daisy:
    8 juni 2022
    Jaaa daar zijn ze de Sequoia bomen! Wat een fantastische ervaring...dat is de lange rit dubbel en dwars waard! Natuurlijk even knuffelen hihi :) en de foto's zijn weer prachtig! Jullie gaan alweer bijna opstaan en een heerlijke dag tegemoet. Geniet ervan ♡ en wij genieten weer met jullie mee! Knuffels xxx
  8. Joop crouwel:
    prachtig
  9. Leny:
    10 juni 2022
    Tjonge Tjonge wat hebben jullie een heerlijke vakantie indrukwekkend ook maar wat een afstanden rijden jullie wat is het daar schitterend ik kwam van de week Hennie Spits tegen ik moest jullie de hartelijke groeten doen dus bij deze Liefs van mij Doei xxxx
  10. Leny:
    10 juni 2022
    Hallo luitjes ik heb op mijn gemak ff alle foto,s zitten kijken mooie en leuke foto,s ik heb er een paar opgenomen veel plezier wat gaat de tijd hard he xxxxx